Dobrý den Všem, prosím o radu, mám jednotku ASGE 12 AIN WK s výměníkem SWEP, řízení 0-10V SCMI, je nově instalovaná, vyskytuje se mi problém s odmrazením i když není venkovní výparník vůbec namrzlý, dochází k tomu takto jednotka jede na 25% po dobu třeba 3 hodin, pak výkon zvýším na 50% a jednotka odmrazí i když je venkovní výparník čistý a teplota vzduchu je +8 st.C. To samé se děje když výkon snížím z 50% na 25%. Jednotka nepadá do chyb, vše probíhá bez autorestartu. Mockrát děkuji za rady.
Kolik metrů potrubí je do swepu? Pokud není problém s množstvím chladiva, tak je to nestandardní chování regulace na změny v teplotách chladiva (tlakové čidlo jednotka asi ani nemá). Každopádně změny příkonu je vhodné dělat postupně, tzn. neskákat z 25% na 50% nebo opačně. Při nestandardních rychlých změnách je možné, že je regulace vyhodnotí jako chybu/"zamrznutý" výparník.
Alesi, dekuji Vam za odpoved. Potrubi je do 4m. Napadla mne jeste jedna vec, Mel jsem stejnou jednotku tato je nova, chova se ale odlisne, ta predchozi nenabihala na vykon tak rychle a teplota par malokdy klesla pod 48 st C, a naopak neprevysila 70 st. C. Tato nova namontovana na stejne soustave nabehne na teplotu par za kratsi dobu a teplota par je kolem 78 st.C, a topi dobre i pri teplote par kolem 34 st C. Celkove mi prijde dynamictejsi oproti te same predchozi.U te ale problem s odmrazovanim nebyl. Jeste jsem na doporuceni supportu Sinclairu posunul cidlo vzadu venku pred vyparnikem venkovni jednotky, z puvodniho mista dole uplne nahoru, ale to vse jeste zhorsilo, jednotka odmrazovala co pul hodiny pri cistem vyparniku. Moc dekuji za nejaky napad jak to vyresit.
Ještě bych zkusil to venkovní čidlo strčit někam do krabice-myšleno někam ke kompresoru. To byla v minulosti také oblíbená rada supportu. A údajně to, podle některých, pomohlo. 4m jsou ok. Kde je čidlo na swepu? Zkusil bych ho dát až na tenkou trubku chladiva.
Alesi, dekuji, cidlo mam na trubce vstupu horkych par, tedy na te silne, ale tak to bylo v navodu. Zkusim tedy nejdrive asi to venkovni schovat do krabice vedle kompresoru a pak kdyz to nepomuze premistit cidlo z par na vystup kapaliny? Je to spravny postup?
Mam obe cidla hore (hruba chladivo, vystup vody). Uz neviem ktore je T1 a T2 a tusim je to v rozpore s navodom (a tusim som na navod dost nadaval ked som to ozivoval, ale je to uz 6 rokov, nepamatam si to presne).
Klidně. Bohužel nikdo neví, co je správný postup - ani technici v Sinclair. Podle manuálu je jedno čidlo na teplotu vody. Druhé čidlo měří správnou kondenzaci chladiva. Z tohoto pohledu by tedy mělo být na tenké trubce - nebo minimálně někde na swepu, jelikož na tlusté ještě ke kondenzaci nedošlo. Správně by tedy jednotka s takto připojeným čidlem měla spadnout do chyby. Ale nespadne, takže způsob fungování regulace je velký otazník. Stejně jak píše Dušan, v manuálu SCMI byly čidla obráceně a dokonce je zapojení H/C klemy bylo také obráceně.
Jednotka odmražuje na základě teploty čidla za výparníkem. Co mám tak nějak odměřeno přepíná při cca -8°. Stálo by za to vyzkoušet jaká je tam teplota když to spustí odmražení. Pak bych se možná přkládal k vadnému čidlo. Jsou tam 10k NTC takže se to dá hezky změřit (čidlo vyndat a jen ohmetrem měřit (stáhnout si tabulku odpor/teplota k čidlu). Doplním, že to automatické PID řízení se děsně blbě odlaďuje. hrál jsme si stím měsíc a přestalo mě to bavit. já si pevně nastavuji výkon který vím že cca pro dům potřebuji a je to tak nějak nejlepší. Příští rok to podle tabulky co si zapisuju udělám na eqiterm.
Do toho algoritmu odmrazování vstupuje více proměnných- teplota vstupu a výstupu výparníku, otevření eev. Nevím, jestli i nějaká odvozená teplota přehřátí, když to nemá měření tlaku. Jinak by při venkovní teplotě pod -8 neustále chtělo odmrazovat. V mrazech jsem měl na výstupu z výparníku i -20 a šlo to 10st pod venkovní teplotu. To je možná i problém umístění venkovního čidla, které je ovlivněno podchlazeným a zamrznutým výparníkem. S tím vlastním řízením jsem postupoval stejně. První rok jsem logoval hodnoty a ty jsem použil pro vlastní regulaci.
Tím, že do odmražení vstupuje více faktorů bych si nebyl jistý. AČ jsme měl jakoukoliv klimu, nebo TČ jednotka vždsy odmražovala pouze a jen podle čidla teploty na výparníku. Vždy to bylo kolem -7 až -9° pouze tam je vložená časová konstatnta aby to nedělalo častěji než (většinou 30 -45 minut) i kdyby byl výperník kostka ledu. To se dá prostě zjistit tak že se čidlo vytáhne ven a položí jenou za hodinu do namraženého alkoholu z mrazáku a vypozoruje se teploita jiným teploměrem. Začal bych takto.
Řídící jednotka porovnává teplotu na vstupu a výstupu z výparníku. V případě čidla tlaku před kompresorem hlídá teplotu přehřátí nad teplotu kondenzace. Bez čidla si dopočítává deltu nějakým algoritmem z teplot chladiva in/out. Pokud není teplota dosažena, EEV se zavírá, aby snížilo množství chladiva do výparníku=dosáhlo se vyšší teploty na výstupu. Pokud je EEV max. přivřený a stále není dosažena požadovaná teplota, je to vyhodnoceno jako zamrznutý výparník. Proto se někdy spouští defrost nesmyslně i v plusových teplotách. Když bylo teď -14, šlo z výparníku před defrostem chladivo -18. Na čidle, které je přilepené na výparníku tak muselo být něco mezi těmito teplotami, spíše k té nižší. I tak to jelo cca 2 hod, než to šlo do defrostu. Jinak je u Sinclair nastaven min. čas mezi defrosty 40min - jak píšeš. Z toho vyplývá, že čidlo na výparníku do algoritmu nějak vstupuje, ale není řídícím parametrem. Pár roků zpět byl tak suchý arktický vzduch, že bylo -10 až -15 a vůbec nenamrzal výparník. A taky neproběhl žádný defrost. Ten problém s venkovním čidlem u Sinclairu bývá - ale spíše bych to spojoval se špatně napsanou regulací/špatně umístěným čidlem.